Citadelpark Gent

Buskruitfabriek Cooppal Wetteren

Vliegvelden WO I Regio Gent

WO I Munitiepark Kwatrecht

De Dodendraad

De Hollandstellung - Duitse WO I bunkerlinie

Reichsschüle Flandern - SS-School Kwatrecht

Duitse Atlantic Wall Radarpost - Goldammer

WOI en II Munitiedepot De Ghellinck Zwijnaarde

Duitse gangen onder centrum Gent WOII

Publieke WOII Schuilplaatsen Groot Gent

Het Fort van Eben Emael

KW-linie

WO I - Kwatrecht - Melle

18 daagse veldtocht gekoppeld aan TPG

Neergestorte B17 te Kwatrecht 19-09-1944

De bevrijding WO II van de regio rond TPG

Details van de legers:

Gesneuveldenlijsten:

Contact en onbeantwoorde vragen

Media-aandacht

Copyright

Links










































Beschrijving van bruggenhoofd Gent.

Gedetailleerde beschrijving van de bunkers en hun bewapening.

Een overzicht van enkele steeds terugkomende zaken. Hieronder de manuele ventilator in de bunkers tegen directe doorbraak.

Enkele terugkomende specifieke details van de bunkertjes.

De manuele ventilator, enkel aanwezig bij de bunkers tegen directe doorbraak.

6 bunkers aan bruggenhoofd Gent waren voorzien voor de opstelling van een vast opgesteld 47mm kanon. Deze bunkers waren eveneens voorzien van een manuele ventilator. Hieronder ziet u enkele originele plannetjes uit de Moskou-archieven. Links ziet u een detailplan (algemene schets) om aan te tonen hoe de ventillator er moest uitzien in ingebouwde vorm. De rechter schets is een detailplannetje horende bij de zware bunker Mu9.

De manuele ventilatoren werden origineel geleverd en gebouwd door de toenmalige ventilatorenbouwer "C. De Raedt" uit Waver. Hieronder vindt u nog twee doorsnedes zoals terug te vinden op originele schetsen terug te vinden in de dossiers van de Moskou-archieven. De gebruikte ventilatoren stonden omschreven als "Ventilateur a bras" (manuele ventilator). Ze waren van het type VHP Adra.

De onderneming De Raedt werd gesticht in 1918 door de heer Constant DE RAEDT en stelt momenteel 98 personen tewerk. Hun uitvalsbasis is verhuisd van Waver naar de I.Z. van Nijvel (Nivelles), 30 km ten zuiden van Brussel.

Wie een beetje moeite doet kan zelfs op de linker schets hieronder nog de prijs van 2000 Bef per ventilator vermeld zien staan.

Manuele ventilator van het type Adra gebouwd door C De Raedt uit Waver
lokatie waar originele ventillator stond

Wat betreft het type ventilatoren, zou er eventueel één uitzondering kunnen geweest zijn. Mogelijks was Mu9 uitgerust met een elektrische ventilator daar deze bunker mogelijks de beschikking heeft gehad over elektriciteit. Dit is nog altijd een discussieerbaar feit dat door de ene wordt bevestigd en door de andere ontkent.

Men herkent de vroegere structuur waar ooit de ventilator opstond. De ventilator zelf is ondertussen overal verdwenen.

De eigenlijke werking was als volgt. Men zoog aan de buitenkant van de bunker verse buitenlucht aan (foto links onder) . Deze lucht werd via een in beton gegoten buis van 40 cm, door de buitenmuur naar binnengezogen.

aanzuiggat manuele ventillator schets manuele ventillator in bunkers
Via dit aanzuiggat dat origineel was afgesloten met een soort van fantasie metalen rooster dat in het beton bevestigd zat, kwam de lucht binnen achteraan de kamer zoals u kunt zien op de foto hieronder links. Daar was een betonnen sokkel waarop de ventilator stond (zie eigen schets). Deze perste de lucht die men aanzoog langs de voet van de sokkel verder door het doorlopende betonnen buizensysteem, hetwelke dan uiteindelijk uitkwam aan de achterkant van de kanonkamer (zie foto rechts onder.)

Op deze wijze ging men in de kanonkamer overdruk creëren. Hierdoor ging men de vervuilde en giftige lucht afkomstig van de werking van het vast opgesteld 47 mm kanon afvoeren. De lucht zou vanzelf de bunker verlaten via het schietgat omdat in de bunker de druk hoger werd dan buiten en er dus automatisch een luchtstroom ontstond van binnen naar buiten. Om dit effect nog te verbeteren ging men de bunker tussen de kanonkamer en de kamer ernaast ook nog eens extra voorzien van een tussendeur.

Vermoedelijk was het probleem van de luchtvervuiling bij deze bunkers het grootst. Men mag niet vergeten dat de bunkers voor de mobiele kanonnen allen achteraan voorzien waren van een vrij groot dubbel ijzeren hek dat toch veel betere ventillatie toeliet dan deze bunkers.